Veel meer kleuren in je groep dan rood, groen, beige, brique, blauw en grijs!

Er zijn heel veel verschillende soorten scouts. Er zijn scouts die ervan genieten om in het middelpunt van de belangstelling te staan, scouts die super goed zijn in improviseren als er iets onverwachts gebeurt, in het oplossen van ingewikkelde puzzels, het enthousiasmeren van de groep of die in stilte genieten. Ook in een leidingteam zitten vaak veel verschillende persoonlijkheden. Dat geeft vaak een leuke dynamiek, maar soms levert het ook uitdagingen op in de samenwerking.

Hoe ga je daar nu mee aan de slag in je eigen team?

Tijdens een Gilwell training staan we stil bij jouw eigen rol binnen een team en verkennen we verschillende manieren van communiceren, zodat de samenwerking gemakkelijker wordt. We geloven dat dat inzicht je helpt bij het functioneren in een team (en daarbuiten!).

Op deze site staat een aantal (gratis) testjes die je kunt doen om er achter te komen wat jouw eigen communicatie- en gedragsvoorkeuren zijn. In de uitslag staat soms ook welke team rol daar goed op aansluit. Wil je wat handvatten over hóe je daarmee kunt oefenen, schrijf je dan in voor een Gilwell training of de Teamwell training voor als je al een Gilwell training gedaan hebt en je meer wilt weten over samenwerken in een team of groep.

Testen (gratis)

De DISC-test

Deze DISC-test geeft je inzicht in je persoonlijkheid, door te kijken naar de vier DISC factoren: Dominantie, Invloed, Stabiliteit en Consciëntieusheid. Bij iedere persoonlijkheidsstijl horen specifieke gedragskenmerken die mensen met die (voorkeurs)stijl het vaakst laten zien. Overigens hebben de meeste mensen wel iets van al deze vier DISC factoren in hun persoonlijkheid, maar altijd in verschillende mate.

De DISC methode geeft inzicht in hoe je van nature handelt, regeert en communiceert. Als je dat weet van jezelf of je teamgenoten, kun je beter aansluiten op ieders persoonlijke behoeften, conflicten voorkomen of verminderen, verschillen in anderen meer waarderen en bouwen aan onderling vertrouwen. Uiteindelijk kun je daardoor effectiever en met meer plezier samenwerken. En daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om….

Breng jezelf gratis in kaart

coachagileOp deze website van MapsTell vind je een DISC variant die wellicht nog beter bij Scouting aansluit. kun je je eigen gedragsstijl letterlijk in kaart brengen. Door de test op de site in te vullen, wordt er een landkaart gemaakt, die de hoofdstijl van jouw gedrag laat zien. De namen van steden, bergen en rivieren die je op deze kaart tegenkomt, vertellen dus iets over hoe en wie jij bent. Dat is handig om te weten en erg leuk om te delen, want op deze manier leer jij jezelf en anderen nog beter kennen! Ook leuk om met je (staf)team te doen! Met de PersonalMap in de hand gaan we op een reis die de grenzen van het DISC-model ver overstijgt. In de Wereld van Verschil gaan jouw medescouts op een dynamische ontdekkingstocht met meer ruimte voor nuance, vrijheid en positiviteit, waarbij we de hokjes en stereotypen hoogstens als startpunt gebruiken, echter nooit als bestemming.

Persoonlijkheidstest

Doe deze gratis persoonlijkheidstest en kom snel meer te weten over wie jij bent en wat je sterke punten zijn. In de uitslag zie je hoe je scoort op alle Big Five persoonlijkheidskenmerken in vergelijking met anderen en wat dat precies betekent.