Gilwell trainingen worden gegeven door enthousiaste trainers. Zij hebben allemaal korter of langer geleden een Gilwell training gevolgd. Team Gilwell bestaat op dit moment uit zo’n 30 trainers, afkomstig uit heel Nederland. Alle Gilwell trainers hebben een speciale training gevolgd om Gilwell trainer te worden. Zij zetten zich met veel enthousiasme in om nieuwe deelnemers een onvergetelijke ervaring te geven.

Gilwell trainingen worden gegeven in subgroepen van vier tot zeven deelnemers. Elke subgroep wordt begeleid door twee Gilwell trainers. Per training wordt het trainingsteam opnieuw samengesteld. Omdat we bij Team Gilwell geloven dat je eigen ontwikkeling altijd doorgaat, is er tijdens het geven van een training ook voor Gilwell trainers veel aandacht voor persoonlijke groei. Door te werken in trainersduo’s die steeds anders zijn, kunnen de trainers bij iedere Gilwell training andere kwaliteiten inzetten en blijven de teams heel dynamisch. Bij iedere training is er ook altijd een teamleider en er is ondersteunende staf die zorgt voor het eten en ondersteunt bij de logistiek.

trainerstraining

De kracht van ondersteuning

Een Gilwelltraining kan niet zonder goede ondersteuning. Om ervoor te zorgen dat zowel de trainers als de deelnemers zich volledig kunnen focussen op de training, zijn er bij elke Gilwell training één of meer ondersteuners mee. Zij doen de boodschappen, zorgen voor de maaltijden en helpen met allerlei logistieke zaken, zoals bagage vervoer (als het om een trektocht gaat) of bijvoorbeeld het aansteken van het kampvuur. Heb jij zelf een Gilwell training afgerond en lijkt het je leuk om een keer een kijkje in de keuken (en daarbuiten!) te krijgen bij een Gilwell training? Informeer naar de mogelijkheden om als ondersteuner met een training mee te gaan.

Wil jij trainer worden?

Als je zelf een Gilwell training hebt gevolgd en je wilt het Gilwell vuur graag doorgeven aan andere scouts, kan je kijken of het mogelijk is om Gilwell trainer te worden. zodra er vacatures zijn worden die gepubliceerd op deze website en besteden we daar aandacht aan op Social Media.

Hoe word je Gilwell trainer?

Allereerst vinden we het natuurlijk belangrijk dat je zelf ervaren hebt hoe het is om een Gilwell training te volgen, dus kun je alleen trainer worden als je Gilwellian bent. Als Team Gilwell raden we aan om minimaal een jaar te wachten na het behalen van je kralen, voordat je je gaat oriënteren op Gilwell trainerschap.

Als er een vacature binnen Team Gilwell is, wordt een selectie procedure gestart (meer info hierover onder vacatures). Omdat we zo sterk met persoonlijke ontwikkeling bezig zijn, vinden we het belangrijk dat we binnen ons trainersteam veel verschillende trainers hebben die elkaar aanvullen wat betreft (trainers)achtergrond, ervaringen en kennis. Daarom wordt in het selectiegesprek niet alleen uitvoerig kennis gemaakt, maar wordt er ook stil gestaan bij je trainings- en levenservaring en je motivatie om Gilwell trainer te worden. Soms worden er bij de selectie praktische opdrachten gegeven, waarin je je vaardigheden en ervaring aan ons kunt laten zien. Zo’n selectie dag vindt dan plaats samen met andere scouts die Gilwell trainer willen worden. De uiteindelijke selectie is afhankelijk van het aantal vacatures en geschiktheid van de kandidaten.

Het eerste jaar als nieuwe trainer binnen Team Gilwell, wordt je getraind in een Train de Gilwell Trainer traject, wat bestaat uit een training samen met andere nieuwe trainers en het geven van een Gilwell training, samen met een ervaren Gilwell trainer. Na dat eerste jaar, volgt een assessment en als deze met goed gevolg wordt afgesloten, wordt je gekwalificeerd als Gilwell Trainer. Dan ontvang je ook je derde Gilwell kraal.

Het is goed om te weten dat trainers binnen Team Gilwell zich niet alleen bezighouden met het geven van de jaarlijkse trainingen. Er zijn ook allerlei beleidsmatige en organisatorische taken die gedaan worden, zoals bij de materiaalcommissie, de PR-commissie en het Team personeel. Per jaar komt het team drie keer bij elkaar tijdens een weekend. Daarin delen we ervaringen van de trainingen en houden we onze trainingskwaliteiten op peil door zelf getraind te worden.