De Gilwell-training bestaat al sinds 1919, en wordt sindsdien wereldwijd uitgedragen. In Nederland hebben er meer dan 500 Gilwell-trainingen plaatsgevonden. Lord Baden Powell of GilwellHieronder meer over de historie en tradities.

Er was eens een Schotse districtscommissaris, de heer W.F. de Bois Mac­Laren. Hij had op jeugdige leeftijd al kennisgemaakt met het buitenleven in de Schotse Hooglanden. Jaren later zag hij hoe het in Londen haast onmogelijk was voor jongens om van het buitenleven van Scouting te kunnen proeven. Het was zijn droom om deze jongens aan een kampeerterrein te helpen, waar ze het echte Scoutingleven konden ervaren.

Ook Lord Baden-Powell had ook een droom. Het was zijn droom om een plek te hebben waar hij Scouting­leiders kon trainen. En hij vond dat een Scoutingtraining het best kon worden gegeven in de omgeving waar het Scoutingspel zich afspeelt: in de natuur. Mac­Laren schonk Scouting in 1918 een stuk grond te midden van het beroemde Epping Forest. Het landgoed, Gilwell Park genaamd, ligt op een heuvel vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op Londen.

In september 1919 werd de eerste Gilwell-training gegeven. Aan het eind van de training kregen de aanwezigen een aandenken. Iedere deelnemer kreeg twee kralen van een lange kralenketting. Zes van deze originele kralen worden nog steeds gedragen door de 'camp­ chief' van Gilwell Park. Daarnaast mocht iedere deelnemer een speciale das dragen, de Gilwell-das.

Tegenwoordig worden deze trainingen wereldwijd gegeven in alle landen waar het Scouting­spel wordt gespeeld. In 1923 is de training voor het eerst in Nederland gegeven, in Ommen op Gilwell Ada's Hoeve. Op een soortgelijke manier werken vele vrijwilligers van Scouting over de hele wereld aan hun persoonlijke ontwikkeling. Niet alleen Nederlanders dragen dus deze kralen en de das; de Gilwell-training is een wereldtraining!

Gilwell kralenDe Gilwell-kralen

Als je een Gilwell-training hebt afgerond, mag je de Gilwell-kralen dragen. Dit zijn slechts twee kralen aan een touwtje, maar er zit wel altijd een verhaal aan vast! Iedereen die de kralen draagt, heeft zijn eigen verhaal. Een persoonlijk verhaal over de stappen die hij of zij heeft gezet. Een verhaal van een overwinning op zichzelf. Een verhaal over ontwikkeling.

De Gilwell-das

Alle deelnemers van de training mogen naast de kralen ook de Gilwell-das dragen. Dit is een internationale das met een stukje van de tartan (Schotse ruit) van de Mac­Laren-clan, de familie waaraan Gilwell Park te danken is. De das wordt veelal gedragen door mensen binnen Scouting die niet meer aan een specifieke groep of regio verbonden zijn. Natuurlijk dragen ook de Gilwell-trainers de das tijdens de training. Het geheel wordt afgemaakt met een Turkse knoop als dasring.

De das kan na afronding van de Gilwell-training onder vermelding van het certificaatnummer besteld worden bij de ScoutShop. De dasring is ook te bestellen via de ScoutShop.

Het Gilwell-boek

Elke training laat zijn sporen na in het Gil­well­-boek: een bijzonder soort 'gastenboek' voor deelnemers van de Gilwell-training. Elke training heeft twee eigen unieke pagina's, die al­tijd zijn voorzien van een groepsfoto. Een leuke manier om te zien wie je voorgingen en om eens terug te kijken. Aan het eind van de training vul je als deelnemers het boek met elkaar. Inmiddels zijn er vele pagina's gevuld en is het eerste boek is een museumstuk geworden, te vinden in het Scouting Nederland Museum in Baarn.

Het verhaal van de kuduhoornkudu hoorn Gilwell small

Een kuduhoorn (uit­spraak: koe-doe-hoorn) is een blaasinstrument dat is gemaakt uit de hoorn van een kudu. De kudu is een Afrikaanse antilope. Dit imposante dier heeft een roodbruine vacht, is zo vlug als water en heeft twee indrukwekkende hoorns op zijn hoofd. Door een gat in de punt van de hoorn te boren, ontstaat een blaasinstrument. Het geluid van de hoorn kan tot op grote afstand gehoord worden.

Tijdens een expeditie in Afrika maakt Lord Baden-Powell kennis met de werking van de kuduhoorn. Tijdens latere kampen gebruikt hij de hoorn om alle scouts bij elkaar te krijgen. Dit gebeurde ook tijdens de eerste Gilwell-training op Gilwell Park en sindsdien wordt de kuduhoorn over de hele wereld gebruikt om tijdens Gilwell-trainingen de deelnemers bijeen te roepen.

Draag jij binnenkort je kralen?

kralen NB